Som författare måste jag bli bättre på marknadsföring

Som författare måste jag bli bättre på marknadsföring. Jag har just börjat läsa #författarboken av Kristina Svensson. Den är inspirerande från först sidan och får mig på nytt att inse att jag kan blir mycket bättre på att se till att mina böcker när fram till läsarna. Mer om boken kommer i en recension här i bloggen i höst.

Jag tillhör dom författare som helst bara vill skriva. Allt annat runt mina böcker skulle jag med glädje lämna över till andra. Fast jag måste erkänna att det är kul att ha deltagit i bokmässor, haft bokbord, att berätta om mina böcker och läsa ur dom för andra. Men att sälja mina böcker är jag riktigt dåligt på.

Samtidigt har jag förstått att jag som författare är den som bäst kan övertyga eventuella läsare om att dom ska köpa och läsa min bok bland alla andra böcker. Så jag har bloggat sen jag gav ut min första bok. Med åren kom Twitter, Facebook, Instagram och andra sociala medier. Och jag har hängt på så gott jag kan och hinner.

Utöver allt jag skrivit om har jag testat Google annonser och annonser på Facebook med klent resultat.

Mina böcker har med åren uppnått hyggliga resultat. Skrivguide, som jag skrivit tillsammans med Monica Rolfner och som kom ut redan 2004, har en upplaga på ca 500. Mina båda första diktsamlingar har hittills sålt i ca 400 exemplar var. Det roliga är att alla mina böcker fortfarande säljer.

Med en bättre säljare eller en med en mer positiv attityd till att sälja mig själv hade böckerna säkert kunnat nått många fler läsare. Nu är det som det är men jag försöker ständigt bli bättre på marknadsföring. Som ett led i det är den nya startsidan här i bloggen. Säkert kommer att jag att ta till mig fler tips nu när jag läser #författarboken.